part of my life

NUFNANG

i LOVE them very much!!!


my little children

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

***U're My Guest...s♥ please sign my guestb♥ ♥k***

Wednesday, July 21, 2010

Episod 4- Rumah Sewa

Image by FlamingText.com
“Rish, boleh tak ibu nak minta tolong sikit?” pinta Puan Zalia di satu pagi yang ceria. Norish yang sedang bersarapan menoleh ke arah ibunya. “Apa dia ibu?Insya-Allah kalau dapat tolong Rish akan tolong” balas Norish. Mulutnya masih rancak mengunyah nasi lemak. “ Ibu nak Rish pergi kutip duit sewa rumah kat Taman Permai. Rumah sewa tu takle jauh sangat dengan rumah kita. Bolehkan?” Norish mencebikkan bibirnya.” Kenapa tak suruh je penyewa tu masukkan duit sewa rumah ke dalam akaun bank ibu je ! Sekarang kemudahan kan banyak disediakan. Buat apa nak siksa diri?” Puan Zalia tersenyum mendengar kata-kata anaknya. “ Rish, memang dunia sekarang dah terlampau maju. Ibu tak nafikan. Tapi, ibu tak mahu dek kerana kemajuan yang wujud tu… manusia dah tak saling mengenali antara satu sama lain. Silaturrahim makin renggang. Bila terjadi sesuatu yang tidak kita duga, kita nak minta tolong dengan siapa? “ “ So, what’s the point that you want to tell me, mum?” Norish memandang wajah Puan Zalia yang penuh dengan sifat keibuan. “ Rish, ibu sengaja tak kutip sewa rumah kita tu melalui bank sebab ibu nak bertegur sapa, nak jalinkan hubungan silaturrahim dengan penyewa kita tu. Makin banyak kenalan kita, kita makin selesa hidup kat bumi ni. Faham maksud ibu, kan!” belakang Norish digosok perlahan. Norish meneguk air Nescafe. Sebentar kemudian dia bersuara. “ Memang arwah abah tak rugi memperisterikan ibu, cuma jodoh ibu dan abah tak panjang. Rish pulak rasa bertuah sebab ada ibu. Ibulah ratu hati Rish. Ibu tunggu sekejap ye, Rish nak habiskan nasi lemak ni. Lepas tu, barulah Rish pergi ke sana, ok. “ Norish menyambung semula aktiviti makannya. Puan Zalia tersenyum lagi. “Ibu tau anak ibu takkan hampakan ibu. “ Puan Zalia juga turut menyudahkan memakan nasi lemak. 10 minit kemudian, Norish sudah berada di atas motosikal Honda Wave. Di saat itu, dia menyarungkan seluar tiga suku berwarna coklat dan T-Shirt Adidas putih. Motosial terus meluncur laju manuju ke destinasinya. “ Syok jugak pagi-pagi macam ni keluar bermotosikal. Dapat hirup udara segar, dapat lihat pemandangan alam semulajadi yang cantik dan mengagumkan.” bisik Norish seorang diri. Tidak berapa lama selepas itu, dia tiba di sebuah rumah bernombor 13. “ Siapala agaknya penyewa rumah ibu aku ni? Pintu pagar tak kunci!”ngomel Norish sendirian. Dia menongkat motosikalnya. Langkah diatur perlahan ke halaman rumah tersebut. Loceng dipicit berulang kali. Danial yang sedang berada di dalam bilik air bergegas keluar. “Mamak jual suratkhabar ni, tak reti-reti nak sabar ke?Tak tau ke orang tengah mandi ke apa ke!”sungutnya sambil menuju ke pintu rumah. Sebaik sahaja pintu dikuak, Norish terkejut lalu menjerit. Wajahnya dipalingkan ke arah lain. Danial turut terkejut tapi dia masih cuba berlagak selamba. “ Apa hal awak datang rumah saya ni? Tahu pulak awak alamat rumah saya ye! “sindir Danial yang pada ketika itu hanya memakai tuala mandi. “ Eii…tolong sikit ye!Jangan pulak awak nak perasan. Saya tak tahu pun awak yang tinggal kat sini!Kalau saya tau, tak ingin saya nak datang sini!”balas Norish selamba. “ Kalau tak ingin kenapa awak masih terpacak kat sini?””Awak ingat saya teringin sangat nak tengok tubuh badan awak tu? Kalau tak kerana ibu saya, upah duit berjuta-juta pun saya takkan datang”ucap Norish yang masih membelakangi Danial. Danial menarik nafas seketika . Lantas dia bersuara ,” So, straight to the pointla. Saya dah tak larat nak tercegat kat sini lama-lama, tak berpakaian pulak tu. Nanti tak pasal-pasal saya terkena selsema pulak,”pedih juga sindiran Danial. Norish mengerling tajam. “Awak tau tak ari ni berapa haribulan?””Ish… siap tanya haribulan pulak, macam nak sambut birthday!13hb…kenapa?”soal Danial semula. “ Dah tau 13hb, tak reti-reti nak bayar sewa rumah?!”mendengarkan kata-kata Norish, Danial menepuk dahinya. “Oh, ye! Saya terlupa pulak. Biasanya 1hb saya akan terus pergi bayar pada Mak Cik Zalia…tapi kenapa pulak bulan ni saya kena bayar kat awak ? Awak baru masuk kerja ke ?”Norish mengangkat keningnya. “Tak de insurans ke mulut awak tu?Suka hati je cakap orang macam tu! Awak ingat saya ni tak berpelajaran ke? Takkanlah ada degree kat oversea nak kerja kutip sewa rumah! For your information, Puan Zalia tu adalah ibu kesayangan saya.”Wajah Danial menunjukkan reaksi tidak percaya. “ Takkanlah awak ni anak Mak Cik Zalia. Mak Cik Zalia tu baik sangat orangnya, tak macam awak!Impossible!”ujar Danial penuh keraguan. Norish bengang. Lantas dikeluarkan handphone dari poket seluarnya. Nombor handphone ibunya dicari lalu dihulurkan handphone tersebut kepada Danial. “Hello, Rish!Macam mana, ada masalah tak?”soal Puan Zalia tanpa mengetahui dia pada ketika itu sedang berbicara dengan orang lain. Danial tersenyum,lantas dia bersuara.”Mak Cik Zalia, siapa Rish tu?””Oh, Danial!Norish tu anak perempuan Mak Cik. Mak Cik ingat Norish yang telefon tadi. Danial apa khabar?Maafla sebab mangganggu Danial pagi-pagi. Mak Cik bukannya apa, cuma Mak Cik takut sewa rumah tu nanti akan membebankan Danial pulak bila dihimpun banyak bulan nanti,”ucap Puan Zalia penuh tertib. Danial tersenyum lagi. “Oh, anak Mak Cik! Saya ingatkan siapa tadi. Saya sihat Mak Cik. Pasal sewa rumah tu saya mintak maaf banyak-banyak dengan Mak Cik. Pada 1hb tu, saya pulang ke kampung…jenguk orang tua. Pasal tula terlewat bayar terus terlupa pulak. Maaf ye Mak Cik,”pinta Danial. Puan Zalia tersenyum. “Tak pe Danial, kalau kita terlupa kita saling mengingatkan. Danial dah Mak Cik anggap macam anak Mak Cik sendiri. Mak Cik pun tak boleh nak cakap lama-lama, nak ke pasar pulak lepas ni. Ok, Danial!Assalamulaikum.. “talian percakapan diberhentikan. Danial menghulurkan handphone tersebut kepada Norish. “Macam mana?Masih tak percaya?”sindir Norish. Danial mencebikkan bibirnya. “Okla, Cik Norish..awak tunggu kat sini sekejap. Nak ajak awak masuk pun tak boleh jugak, nanti tak pasal-pasal kena tangkap basah..dah le saya ni masih dalam kebasahan,”perli Danial sambil beredar. Norish buat dek je. Sebentar kemudian, Danial datang semula. Tapi saat itu, dia dah lengkap berpakaian. Sepucuk sampul surat dihulurkan kepada Norish. Tanpa banyak bicara, Norish segera menyambutnya lalu terus mengira wang di dalam sampul surat tersebut. Lantas dia beredar ke arah motosikalnya.Danial pula hanya memerhati. “Orang… kalau dah cantik, pakai apa pun tetap nampak cantik,”bisik Danial perlahan. Walaupun dia sering bergaduh dengan Norish, entah kenapa dia tidak dapat menafikan kecantikkan Norish. Danial tersenyum sendirian. Norish pula beransur meninggalkan perkarangan rumah Danial.

to be continue...

Nukilan :

2 comments:

  1. terer kak na loni..jadi noveliss..caiyokk2..hihi

    ReplyDelete
  2. baru2 nok blaja ni..ayat pun lintang pukang lg ni, tgkla ending dier cmne, msti frust coz xmenarik lgsg..idea lari lak

    ReplyDelete