part of my life

NUFNANG

i LOVE them very much!!!


my little children

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

***U're My Guest...s♥ please sign my guestb♥ ♥k***

Sunday, July 4, 2010

Episod 2-Bertemu kembali

Image by FlamingText.com
Hari minggu tiba lagi. Tetapi kali ini Norish tidak berkunjung ke pasaraya seperti hari minggu yang lepas. Sesudah Subuh, dia yang siap menyarungkan trek suit memulakan larian jogging. Di persimpangan jalan, tidak berapa jauh dari rumahnya… rakan baiknya, Sheila joint berjogging bersamanya. “ Hai, Rish. Tak shopping ke kau ari ni?” Norish menjeling tanpa menjawab pertanyaan Sheila. “ Aku ni bercakap dengan orang ke dengan pokok?” sindir Sheila. Norish mengeluh kecil. “ Kau ni Sheila, saja je nak sakat aku tu. Kan kau sedia maklum apa yang dah terjadi pada aku ari minggu lepas. Kau ingat punggung aku ni tak bayar insurans?Senang-senang je nak bagi orang langgar?Orang lelaki pulak tu. Eii…tak nak le aku.””Tapi betul ke budak lelaki tu yang langgar kau?” soal Sheila pula, masih inginkan kepastian. Norish mengerling tajam. “ So, kau ingat aku yang saja-saja langgar dia? Tolong sikit…you know me! Aku takkan kacau orang kalau orang tak kacau aku!” Sheila menggosok bahu Norish yang sedikit mengeluh. “ Ala, Rish…aku tanya je. Bukannya aku nak sebelahkan budak lelaki tu. Kau kan kawan aku, of course aku akan sokong kau. Kau marahkan aku ke?” “ Takle sampai aku nak marahkan kau. Aku cuma bengang bila teringat semula tragedi tu…Dahlah, tak payah lagi cakap pasal dia. Buat sakit hati aku je, silap-silap aku kena heart attack nanti” larian Sheila terhenti. Norish kehairanan. “ Apasal pulak kau berhenti? Dah penat ke?””Aku tak penat, Cuma aku takut kau kena serangan jantung. Itu pasal aku berhenti,”mendengarkan kata-kata Sheila , Norish tersenyum. “Kau ni pandai jugak buat lawak ye. Ok,la…apa kata kita lepak kat bangku tu sekejap,”Norish meluruskan telunjuknya ke satu arah. Mereka beredar ke arah sebuah bangku. Tanpa banyak soal, mereka melabuhkan punggung di atas bangku tersebut. Pandangan dilontar jauh ke arah tasik yang terbentang indah di hadapan mata. Sheila menghulurkan setin air Excell kepada Norish. Tanpa banyak soal, air tersebut segera diteguknya. “ Baru lega sikit, emm…Sheila kau nak makan kacang tak?””Boleh jugak, tapi kat mana kacang tu?” soal Sheila sambil memuncungkan mulutnya. “ Aku nak pergi belilah ni! Kau ni, kalau pasal makan…tak menyempat-nyempat!”Norish segera bangun dari tempat duduknya dan beredar ke satu arah. “Abang, bagi kacang rebus ni dua yek”pinta Norish sambil menghulurkan duit RM2.00. Kacang rebus bertukar tangan. Selesai urusan jual beli, Norish mengatur langkah perlahan ke arah rakan baiknya, Sheila. Sambil melangkah, Norish memandang keadaan di sekitarnya. Tiba-tiba, pandangannya terfokus ke satu sudut. “Aik, mamat ari tu ada jugak kat sini?Tapi apasal marah je muka dia?La…ada perempuan kat sebelah dia!Ini mesti macam kes aku ari tu. Sahle dia ni suka pegang pompuan ni?Padan muka dia…ari tu kena marah dengan aku, ari ni kena marah dengan pompuan lain pulak. Baru kau tau, kau ingat…wanita ari ni mudah ke nak buli?!Sorry naik lori le,”kutuk Norish sendirian. Langkah segera diatur ke arah Sheila. “Kau ni Rish, pergi beli kacang ke pergi tanam kacang?”leter Sheila sambil menyambut sebungkus kacang yang dihulurkan Norish. “Kau tak tau Sheila, aku tadi tengah tengok drama kat sebelah pokok sana” “Drama apa pulak pagi-pagi buta ni?”Sheila menggaru kepalanya yang tidak gatal, mulutnya rancak mengunyah kacang.”Kalau kau nak tau, palingkanlah muka kau tu ke arah sana,”Norish memuncungkan mulutnya ke satu arah yang tidak berapa jauh dengan tempat dia dan Sheila duduk.”Drama apa macam tu, mana krew….mana jurugambar?”Sheila masih lagi bingung. Norish mengeluh kecil.”Kau ni Sheila…lahir bulan berapa, tahun apa?Sampai tak boleh faham apa yang aku cakap””Kalau kau dah tau aku ni bengap, straight to the pointla,””Mengaku pun. Kesian pulak aku tengok kau ni. Okla, aku terus terang dengan kau ye. Kalau kau nak tau, lelaki yang terpacak kat situ tu…diala yang langgar aku tempoh hari.””Oo…dia rupanya. Hensem jugak orangnya. Tapi, apasal dia gaduh dengan perempuan tu?” soal Sheila. “La, kenapa kau tanya aku?Aku bukannya sedara dia, manala aku tau. Yang aku boleh bagi tau kau, lelaki tu memang suka cari pasal dengan orang perempuan. Dahle, tak payah la kau nak sakitkan kepala kau fikirkan benda tak berfaedah tu, lebih baik kita tenangkan fikiran sambil kunyah kacang ni dan sedut udara segar kat sini.”” Itu aku setuju,”Sheila dan Norish melayan selera masing-masing. Beralih pula kepada kisah jejaka yang pernah bergaduh dengan Norish di satu sudut. “Ain, sampai hati awak mainkan saya ye! Kenapa dari dulu awak tak bagitau saya yang awak dah ada teman lelaki?”Ain menunjukkan wajah bersalah. “ Danny, sebenarnya saya tak berniat nak mainkan perasaan awak. Di saat awak hadir dalam hidup saya, saya ditinggalkan kekasih. Saya rapat dengan awak pasal saya nak hilangkan rasa sedih saya. Saya sangkakan kekasih saya seorang yang setia, rupanya dia curang di belakang saya.”Danial kehairanan. “Awak ni cakap berbelit-belitla. Kalau dah tau dia curang, kenapa masih nak terima dia?””Saya belum habis cakap lagi, Danny. Sebenarnya dia tak curang. Perempuan yang saya nampak ari tu, mak cik dia…bukannya kekasih dia. Saya yang salah anggap kerana tak siasat terlebih dahulu. Saya hargai perasaan awak terhadap saya tapi cinta awak tak ditakdirkan untuk saya. Janganlah kecewa Danny, masih ada insan lain yang menanti awak,” Ain cuba memulihkan semangat Danial yang kian hilang. Danial tersenyum hambar.”Awak silap Ain, cinta saya bukannya takdir. Cinta saya adalah perasaan tulus yang lahir dari hati saya. Tak usahlah awak nak kesiankan saya. Saya masih boleh hidup tanpa awak.””Tapi, Danny..””Tak payah cakap apa-apa lagi. Kisah ini dah tamat. Dah bernoktah,” Danial meninggalkan Ain yang terpinga-pinga.
“Ish, kereta ni buat hal pulak time panas-panas macam ni! Kalau ye pun nak rosak, tunggulah aku sampai kat rumah dulu. Bencinya aku!”kutuk Norish sambil terus cuba menghidupkan enjin kereta. Tapi masih tidak berhasil. Dahinya berkerut menahan marah. Lantas, Norish keluar dan bersandar di sisi keretanya. Danial yang kebetulan lalu di situ berpaling ke arah Norish. “Apasal pulak perempuan ni duk terpacak kat jalanraya ni?!Nak jadi model kereta ke?”bisik Danial dalam hati. Enjin motosikalnya diperlahankan. Norish pula segera menoleh apabila mendengar bunyi enjin motosikal berada dekat dengannya. “La mamat ni lagi!Apa lagi yang dia nak daripada aku ni?”Norish menjeling tajam ke arah Danial. “Aku confirm minah ni ada masalah tapi tak nak minta tolong pasal dia ni terlampau ego. Aku kesian jugak tengok dia berdiri je tengah-tengah panas ni macam orang jual jagung tak laku je. Nak tolong ke tak nak? Kalau tak tolong, kejam sangat…tapi kalau tolong, sure tak nak terima ni!So,how now?”Danial berbicara seorang diri. Setelah berfikir sejenak,”Ah, cubalah dulu. Kalau dia marah, buat muka bodoh jela…pastu cabutlah,”Danial turun dari motosikalnya. Dia menghampiri Norish. Norish semakin cemas. “Awak nak…”belum sempat Norish bercakap Danial segera memotong cakapnya. “Tunggu dulu cik adik. Saya tak de niat jahat kat awak. Apa yang terjadi hari tu hanyalah salah faham. Saya cuma nak tolong awak, itu pun kalau awak perlukan pertolongan. Awak ada masalah ke?”soal Danial serius. Lama jugak Danial menunggu respons daripada Norish. Beberapa minit kemudian, barulah Norish bersuara. “Betul ke awak nak tolong saya atau awak nak main-mainkan saya?Kalau awak nak tolong, tolong betul-betul. Awak tak kenal lagi siapa saya…saya ada tali pinggang hitam tau,”Danial tersenyum mendengar kata-kata Norish. “Cik adik, ada ke orang tolong main-main? Walaupun saya tau awak ni garang…tapi entah kenapa saya tak takut pun kat awak. Cakapla, apa yang boleh saya tolong?”Danial menawarkan diri. Norish mendengus geram. “Kereta saya ni tak dapat dihidupkan,””Oo…pasal tu. Awak duduk dulu dalam kereta, biar saya pergi tengok enjinnya.”Danial mengatur langkah ke hadapan. Setelah diperhatikan enjin kereta, Danial menemui puncanya. Satu wayar yang tercabut disambungkan semula. “Cik, cuba hidupkan enjin,”tanpa banyak soal, Norish segera menghidupkan enjin kereta. Tak semena-mena enjin kereta dah beroperasi macam biasa. Norish keluar semula dari perut kereta. Dia memandang ke arah Danial yang berdiri tidak jauh dari tempat dia berdiri. “Awak, terima kasih sebab sudi tolong saya”ucap Norish sambil menundukkan kepalanya. Danial tersenyum. “Small matter. Saya ingatkan saya takkan dengar ucapan tu daripada mulut awak,”sindir Danial bersahaja. Norish mencebikkan bibirnya. “Saya taklah berat mulut macam awak. Orang berbudi kita berbahasa.”balas Norish pula. “Hai, masih nak salahkan saya nampaknya! Cik adik, for your information… sejak kecil saya dah diajar pandai buat pandai tanggung, kalau tak buat jangan pandai-pandai nak tanggung,”pedas jugak sindiran Danial hinggakan Norish sedikit melenting. Norish segera masuk ke dalam perut kereta. “Dah nak pergi ke cik adik?”Danial yang sedang berpeluk tubuh merenung ke arah Norish yang berwajah ala Hindustan. Norish menjeling. “Daripada saya bertekak dengan orang yang degil macam awak, elok rasanya kalau saya balik rumah. Bercakap dengan awak ni buat saya rasa lapar je,” sejurus kemudian kereta Norish meluncur laju. Danial menggelengkan kepalanya. “Susahlah bercakap dengan perempuan sorang ni, asyik nak suruh kita mengaku salah je. Mula-mula tadi dah elok ucap terima kasih, lepas tu marah aku pulak. Agaknya aku memang tak boleh jumpa dengan dia kot,” Danial berlalu ke arah motorsikalnya. Kemudian dia mula meninggalkan tempat tersebut.


to be continue....

Nukilan :